Projekty » Badanie ?Wizerunek miasta Łodzi w oczach studentów łódzkich uczelni publicznych. III edycja (2007)?

Podstawowe informacje

Koordynator:
Ewa Boryczka, Tomasz Sulikowski

Opieka naukowa:
dr Zbigniew Przygodzki, dr Mariusz Sokołowicz

 

Opis

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/vhosts/spatium/spatium.uni.lodz.pl/htdocs/wp-content/plugins/embed-facebook/embed-facebook.php on line 39

Badanie pt: ?Łódź w oczach studentów łódzkich publicznych uczelni wyższych? zostało zrealizowane w 2007 roku. Główną tezą tego badania było stwierdzenie, że: Łódź posiada duży potencjał rozwojowy, lecz zdolności jego wykorzystania i kierunek tego rozwoju, w znacznej części, uzależniony jest od wizerunku miasta, zarówno wśród członków jego społeczeństwa, jak i postrzegania miasta w otoczeniu zewnętrznym. Projekt był już realizowany po raz trzeci (wcześniejsze edycje miały miejsce w latach 2002 i 2005).

Celem projektu było zbadanie:

  • wizerunku miasta Łodzi w oczach studentów uczelni wyższych,
  • zmian, jakie zaszły w ostatnich latach w postrzeganiu miasta Łodzi przez studentów,
  • różnicy pomiędzy wizerunkiem Łodzi w oczach studentów pierwszego i czwartego roku.

Podczas badania zweryfikowano trzy postawione hipotezy:

  • pochodzenie respondenta wpływa na postrzeganie miasta, czyli na jego wizerunek
  • studiowany kierunek wpływa na wizerunek miasta w oczach studentów
  • rok studiów (I lub IV) ma wpływ na postrzeganie miasta przez respondentów

Badanie przeprowadzone zostało w formie ankiety z pytaniami zamkniętymi. Grupa respondentów została ograniczona do studentów wybranych kierunków publicznych uczelni wyższych. Badaniem objętych zostało 3580 osób. Ankiety zostały przeprowadzone na wszystkich publicznych uczelniach w Łodzi. Zbadano studentów uczących się w sześciu publicznych uczelniach wyższych: Uniwersytet Łódzki, Politechnika Łódzka, Uniwersytet Medyczny, Akademia Sztuk Pięknych, Akademia Muzyczna, Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna. Badania przeprowadzono na 21 kierunkach studiów.

Ankieta stanowiąca narzędzie prowadzenia badań składała się z 24 pytań dotyczących:

  • dostępu do informacji o mieście oraz ich źródeł,
  • oceny funkcjonowania wybranych dziedzin oraz szans rozwoju miasta,
  • atutów i barier rozwoju Łodzi, postrzegania jej na tle innych miast,
  • skojarzeń dotyczących Łodzi, symboli miasta, najpopularniejszych miejsc spotkań, wydarzeń,
  • perspektyw życia i pracy w Łodzi po zakończeniu studiów, a także powodów pozostania lub opuszczenia miasta, itp.

Wnioski płynące z badania posłużyły studentom, pracownikom naukowym oraz pracownikom jednostek samorządu terytorialnego w określeniu odpowiednich priorytetów i kierunków rozwoju Łodzi, podjęciu działań związanych z lepszą promocją miasta na zewnątrz, jak i wśród mieszkańców.

 

Do pobrania

 

Relacje mediów

 

Relacja fotograficzna

©
Studenckie Koło Naukowe Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Łódzkiego SPATIUM
przy Katedrze Gospodarki Regionalnej i Środowiska na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym

Zaprojektowali Wojciech i Jakub Zasina opierając się o myśl techniczną Wordpress'a.